marți, 17 noiembrie 2009

Refugiul Diana-un experiment necesar despre si pentru noi ca oameni



Scurta istorie:

La inceput purtand numele de refugiul Consomol a fost mai intai adapost de vanatoare. 
In anul 1975 a fost reconstruit ca si cabana cu 20 locuri de catre Salvamont Zarnesti si elevii Liceului Teoretic Zarnesti (fiind folosita si ca punct Salvamont). 
A ars in 1980. Pe locul ei s-a construit un refugiu sub forma de sopron de catre Vanatorii de Munte iar in 2003 a fost inlocuit cu unul nou de catre Administratia Parcului National Piatra Craiului.

Poate cel mai cantat loc de adapost din muntii nostri, si-a gasit acum un an de zile, o noua fata, sub mainile dibace a 23 de oameni care au pus umarul la propriu intr-una din primele activitati ale Asociatiei MontaneCarpati.
Sub bagheta maestrului de ceremonii, Gabi, s-a carat si asamblat actualul prici, s-au curatat refugiul, s-a izolat si i-am dat o noua fata, mai luminoasa credem noi. Dar inca mai sunt reparatii de facut si solutii de gasit pentru apa care picura la ploile serioase pe centrul priciului.
Povestea de la un cap la altul o gasiti aici:
Refugiu in forma finala, vedere de la exterior 
Refugiul in forma finala, vedere de in interior
A fost in acelasi timp un experiment despre noi, oamenii, care trecem pe munte caci stim foarte bine ca muntii sunt murdariti, refugiile distruse, tot de noi cei care ne strangem sub titulatura montaniarzi si care stim mai mult sa ne plangem decat sa facem ceva.

Diana nu va deveni decat in vis un refugiu la standarde europene, nici macar un bivuac nu va ajunge, daca nu se vor schimba atitudini. Si am crezut ca se pot schimba atitudini, pe aici pe colo, lasand curat, saci, matura si faras (si gasindu-le cu supriza in acelasi loc si la un an dupa).

In egala masura caietul refugiului s-a vrut a fi in primul ca o radiografie a celor care au trecut pe acolo, ca o suma de impresii, informatii utile, fiind o raritate prin refugiile noastre. Nici noi nu credeam ca il vom gasi acolo dupa un an de zile, plin chiar...Ne asteptam sa il gasim cenusa, si eventual povestile de vitejie scrise pe pereti.

Din fericire am fost doar pesimisti. La inceputul lunii octombrie am schimbat caietul cu unul nou, am gasit cu placere o colectie intreaga de descrieri ale traseelor turistice din Crai si a celor de alpinsim din zona, fragmente printate din Monografia Pietrei Craiului care au fost aduse la refugiu de cei care i-au calcat pragul etc.

Mai jos o incursiune in Jurnalul Refugiului Diana si multe multumiri tuturor celor care s-au implicat in proiect.

Ca sa nu va plictisesc am ales 1 maxim 2 mesaje din fiecare luna.
13.12.2008- "Lucru bine facut."
24.01.2009-"Castel pentru inca o noapte...sa ramana cat mai mult timp in conditiile acestea."
21.02.2009-"In Romania mai exista si oameni de bine! Cinste lor! Viata lunga acestui refugiu. Este 14:15, mananc si plec mai departe spre Varful Ascutit".
13.03.2009-"O tura scurta si frumoasa „un superb” de refugiu, multa sanatate si carari cu soare celor care l-au refacut si celor care il respecta."
29.04.2009-"O zi frumoasa, soare, senin, pasarele, caprioare. 10.20 am plecat spre Vf Padina Popii prin Padina Popii, prima oara cand sunt singur pe acest traseu. Le doresc celor care au participat la refacerea refugiului multa sanatate, si ture cu cat mai mult soare si voie buna si in ultimul rand le transmit tuturor sa avem grija sa refugiile existente in toti muntii nostri si nu numai. Carari insorite."
24.05.2009-"Un edificiu trainic plin de istorie si frumusete. O destinatie pentru fiecare iubitor al muntelui ."
04.07.2009-"Refugiul Diana a reinviat!Felicitari (CAR)"
14.07.2009-"Salutari voua celor care iubiti natura cu tot ce inseamna ea. Ma bucur ca am gasit refugiul in stare buna, semn ca inca mai putem spera la o lume mai civilizata".
21.08.2009-"Felicitari celor care au amenajat acest refugiu extraordinar!!! Am descoperit aici bucurii de o frumusete rara. Te iubesc Romania! 2 tineri basarabeni indragostiti de natura!"
30.08.2009-"Locul pe care vrei sa-l gasesti cand ploua si e seara."

Am gasit mesaje serioase legate de starea traseelor (turistice sau de alpinism), caratul gunoaielor jos si de curatenia din refugiu:
23.07.2009-"Mi-am dorit mult sa ajung la Diana in acest minunat loc, in care oameni cu adevarat minunati, impatimiti ai muntelui, au muncit sa amenajeze acest refugiu. Numai ei stiu cat au transpirat amplasandu-l in acest paradis montan numit pe scurt Piatra Craiului. Ma alatur celor care se pleaca respectuos in fata lor si va rog alaturi de ceilalti iubitori ai muntelui si ai frumosului, in general, sa nu lasati mizerie in urma dumneavoastra. Este pacat si este un afront adus „mamei” Natura."

Dar si unele haioase foc:
18.06.2009 "Este un loc extrem de frumos chiar daca e plin de muste. Sa fiu sincera (cel putin eu) ma asteptam la un loc din care sa se poata vedea cabana si tot ce e in jurul ei. Daca a dormit cineva aici sa scrie ca sa stiu daca se poate supravietui."

Am avut musafiri din Marea Britanie, Olanda, Statele Unite, Spania, Ungaria, Franta, Cehia, de la 6 la 70 de ani, fiecare cu micile lui victorii personale.
„Am fost aici eu, Alexandra de 12 ani cu tatal meu si o parte din prietenii mei pe care i-am intlanit la Refugiul Funduri. Am ajuns aici dupa ce am parcurs toata creasta Pietrei Craiului."
„Pana la urma am ajuns. Am reusit sa imi motivez cele 87 de kilograme ale mele si am ajuns, cu toate ca-s din Zarnesti, pentru prima oara la refugiul Diana."

Iar ca incheiere iata ce scria cineva pe la mijlocul caietului:
"Dragii mei romanasi!
Nu luati, completati,
Nu stricati, reparati!
Nu murdariti, curatati!
Romania Curata."