Dintotdeauna oamenii au iubit jocul din motive diverse, cei mai multi asociindu-l cu copilaria.
Dar daca la varsta matura jocul este mai mult o forma de
relaxare, pentru copii in schimb jocul este o forma de educatie si inca una
foarte eficienta, sustinandu-l pe copil
in dezoltarea sa fizica, psihologica, sociala.
Jocul oglindeste in el viata, se inspira din viata din
elementele comune noua, pe care le imbina insa cu imaginatie, oferind un
spatiu nou de exprimare copilului, un spatiu adaptat in mod firesc nevoilor
sale.
Jocul nu e o inventie recenta si radacinile lui se ascund in
cele mai vechi timpuri (aduceti-va aminte doar de jocurile publice dedicate
zeilor tutelari care existau inca de pe vremea grecilor si romanilor). Jocul se
regaseste in orice ne inconjoara, in literatura, in arta (care in fond e un joc
continuu cu lumea pe care o traim, creearea unei alte realitati nascuta din cea
prezenta), in natura care ne inconjoara, in relatiile umane chiar, si are un
caracter universal caci orice om sau animal cunoaste jocul si prin el poate invinge bariere
lingvistice si culturale.
De aceea este atat de valoros pentru educatie si de aceea
copii sunt atat de receptivi la joc. Ei invata astfel sa rezolve probleme, sa
lucreze in echipa, isi dezvolta spiritul competitiv dar si fairplayul, invata
sa respecte niste regului, sa capete initiativa, sa isi dezvolte atentia etc.
Si din modul in care se joaca, din jocurile pe care le prefera, noi ca adulti
putem trage multe concluzii asupra caracterului copiilor.
Astfel la sugestia mai multor parinti care fac ture impreuna
cu copii lor, m-am gandit sa fac o selectie de jocuri de grup, fie din
amintirile mele de cercetas, fie selectand si adaptand o parte din jocurile
cercetasesti.
1. Jocuri cu mingea
1.1 Capturand cetatea
Impartim grupul
in doua tabere: atacatorii si gardienii.
Gardienii
formeaza un cerc tinandu-se de mana si se uita spre exterior, capitanul lor
fiind in centru.
Atacatorii
inconjoara fortul la 8-10 pasi distanta si incearca sa loveasca o minge de
fotbal in interiorul fortului. Aceasta poate sa treaca fie printre picioarele
gardienilor acestia parand ca la fotbal, fie deasupra capetelor acestora caz in
care capitanul trebuie sa incerce sa prinda mingea fara ca aceasta sa cada pe
sol, in interiorul fortului. Daca o prinde, o arunca inapoi spre atacatori,
daca nu o prinde, fortul este cucerit, si capitanul schimba locul cu atacatorul
care a aruncat mingea.
1.2 Jocul balonului japonez
Grupul sta in
cerc. Liderul are o jumatate de duzina de baloane. In fiecare balon a fost
introdus un mesaj inainte dea-l umfla.
Unul cate unul balonul trece de la un om la altul in cerc, pana cand liderul
fluiera odata. Jucatorul care tine balonul in momentul respectiv, trebuie sa
mearga in centrul cercului si sa se aseze pe balon pana cand il sparge. Apoi
trebuie sa citeasca mesajul (care poate
sa fie o porunca sau o intrebare) si sa ii dea curs.
Fiecare jucator
are un balon legat de glezna.Obiectivul este sa spargi baloanele altora
pazindu-l insa pe al tau.
1.4 Prinde mingea
Copii sunt
stransi intr-un cerc mare cu 3-4 oameni formand un cerc mic in interior, fiecare
din ei cu cate o minge.
Unul din
cei din centru arunca mingea spre orice jucator din cerul exterior si daca
acesta nu o prinde se aseaza in genunchi. La urmatoarea ratare in pozitia sezut, si apoi
intins pe spate. Daca aflandu-se in una din aceste pozitii el prinde insa
mingea, revine cu o pozitie mai sus (din intins, in sezut, din sezut in
genunchi etc).
1.5 Loveste-ma daca poti
Unul dintre
jucatori sta in centru si ceilalti incep sa se numere de la 1 la 10. Cand
au terminat cel din centru arunca mingea cat de sus poate si striga un numar. Jucatorul cu numarul respectiv
alearga sa prinda mingea timp in care ceilalti se indeparteaza in fuga de el. Cand a prins mingea striga stop, toti se
opresc si el incearca sa loveasca pe unul din jucatori. Daca reuseste, cel lovit
va arunca mingea tura urmatoare, daca nu rolurile raman neschimbate.
2. Jocuri statice
2.1 Zambetul e contagios
Grupul se aseaza
in cerc. Copii sunt avertizati sa pastreze o expresie serioasa. Liderul sta in
centru cercului, alege un copil din ochi, ii striga numele si ii adreseaza un
zambet. Cel care a prins zambetul, trebuie sa il pastreze pe fata cateva
secunde si sa il dea mai departe in acelasi mod. In tot acest timp toti
ceilalti trebuie sa ramana seriosi. Cei care zambesc fara motiv trebuie sa stea in picioare si ies din joc.
Dar atata timp cat zambetul e
contagois in scurt timp toata lumea va sta in picioare si va zambi.
2.2 Ha, ha, ha
Jucatorii se
aranjeaza in cerc.Primul spune ha, al doilea ha, ha si tot asa. Ha, ha trebuie
spus fara sa razi. Cei care rad cand spun ha ha ha etc sunt eliminati. Castiga
cel care rezista cel mai mult.
2.3 Pasare sau animal
Liderul imita
sunetul unei pasari sau unui animal, iar copii trebuie sa ghiceasca de la ce
vietata provine sunetul. Cel care ghiceste poate sa imite urmatorul sunet.etc
2.4 Shopping
Grupul sta in
cerc. Unul dintre copii este trimis afara din camera iar ceilalti fac un scurt
consiliu si hotarasc ce meserie sa aiba cel trimis afara cand se intoarce. Ei
hotarasc de exemplu ca cel plecat sa fie de politist. Astfel cand acesta se intoarce, ii
intreaba pe fiecare din grup ce poate sa cumpere de la el. In acest caz, el va
putea cumpara,de ex, o pereche de bocanci negri, un fluier, un steag etc. Cand
se termina indiciile el trebuie sa ghiceasca meseria, si daca nu stie, pierde
un punct.
2.5 Nava A.B.C
Se joaca in cerc,
fiecare participant primind 5 cartonase/pietricele etc.
Va incepe prima
persoana aflata la stanga conducatorului de joc cu litera A, spunand :
Numele unei nave : Arcadia
Numele capitanului : Anghel
Prenumele capitanului: Andrei
Portul de plecare : Aberdeen
Portul
de sosire: Alexandria
Incarcatura:Alune
Si tot asa cu
fiecare litera din alfabet. Cel caruia ii vine randul si nu poate da un raspuns
cu litera respectiva, pierde un cartonas, o pietricica etc. Castiga cel care
ramane cu cat mai multe cartonase, pietricele etc.
2.6 Trezeste-te !
Jucatorii se
aranjeaza in cerc. Se potriveste alarma unui ceas sa inceapa sa sune. Copii
trebuie sa dea rapid ceasul din mana in mana cu alarma la maxim. Cand aceasta se opreste, cel care are ceasul in mana
trebuie sa raspunda la o intrebare de cultura generala (adresata de
conducatorul de joc) si daca nu stie iese din joc.Urmatoarele intrebari vor fi puse de cei care
au iesit din joc pentru a nu sta degeaba si a se plictisi.
2.7 SVAMP
Grupul este
impartit in echipe de 3-4 copii. Fiecare echipa primeste o foaie de hartie si
un creion.
Fiecare litera
din cuvantul SVAMP descrie ceva din natura :
Stele, Vremea,
Animale, Minerale si Plante.
La cuvantul
« start » fiecare echipa scrie cat mai multecuvinte legate de Stele. Singura mentiune
este ca jucatorii sa poata vedea acele
cuvinte pe care le scriu, din locul in care se afla (ex : cerul –este
legat de stele caci este locul in care se vad stelele, si tot grupul vede
cerul; sau norii-sunt legati de stele caci norii ascund stelele in
noptile innorate si toata lumea vede norii pe cer (daca nu e o zi extrem de
senina)). Fiecare echipa are 5 minute pentru a scrie cat mai multe cuvinte.
Urmatoarele 5 minute sunt dedicate vremii, apoi animalelor etc.
La sfarsitul
jocului, liderul numara cuvintele gasite pentru a vedea ce echipa are cea mai
buna imaginatie si cel mai bun spirit de observatie (uneori echipele vor trebui
sa explice argumentarile facute). Veti fi impresionati de rezultate.
2.8 Festin cu ciocolata
Jucatorii stau in
cerc, in mijloc se afla o farfurie cu o prajitura/ciocolata etc,
lingura/furculita si un zar. Copii arunca zarul si primul care da un 6 merge in
cerc si se apuca sa manance din prajitura. Intre timp ceilalti continua sa
arunce cu zarul si la urmatorul 6 « degustatorul din centru » se schimba
pana cand se termina toata prajitura/ciocolata.
2.9 Jocul cu ciocolata
Se stă în cerc şi conducătorul jocului pune o întrebare
primului jucător. Până răspunde acesta, cel de lângă el va trebui să taie o
bucăţică din tabla de ciocolată cu furculiţa şi cuţitul (chiar la început
conducătorul jocului se confundă cu cel care taie ciocolata). Cel care a
răspuns la întrebarea celui ce a mâncat este următorul care taie ciocolata şi
pune întrebarea. Astfel, jocul continuă până când se termină ciocolata
2.10 Fantoma lui Baden Powell
Un jucător se întinde la pământ şi se acoperă cu haine sau
cu o pătură punăndu-şi papucii la cap şi o căciulă la picioare. Până se fac
aceste pregătiri, sunt duşi deoparte câţiva jucători care nu cunosc jocul. Când
revin, se pun cu un picior de o parte şi cu unul de altă parte a "fantomei
lui B.P." şi cu faţa spre căciulă. Ei vor trebui să-i pună trei întrebări
"fantomei" la care va da din cap Da sau Nu (de fapt dă din picioare)
şi după a treia întrebare se va ridica pe la spate şi îi va speria. (jucătorii
sunt aduşi pe rând)
3. Jocuri de atentie
3.1 Pe punte
Se deseneaza un
cerc pe podea. Aceasta va fi puntea. Tot grupul va sta pe marginea cercului. Se
alege un comandant si toti vor asculta de el. Astfel incat atunci cand acesta
striga « Pe punte », toata lumea sare in cerc, cand striga “In apa”
toti sar in afara cercului. Dar cateodata va striga si « In punte »
sau « Pe apa » si atunci
nimeni nu trebuie sa asculte de el. Oricine misca la un ordin gresit iese din
joc.
3.2 Nu ma poti vedea
Jocul se joaca in
natura, in padure, in apropierea unei poteci.
Obiectivul
jocului este sa permiti jucatorilor sa pretinda ca sunt animale salbatice si se
ascund de om.
Astfel fieare
jucator se poate ascunde intr-un loc aflat in proximitatea potecii (maxim 30 de
m de poteca) folosind orice mijloace naturale de camuflaj.
Conducatorul
grupului asteapta 5-10 min la unul din capetele potecii pana toata lumea s-a
ascuns si apoi traverseaza campul de joaca, pe poteca o singura data, incercand
sa descopere cat mai multi dintre cei ascunsi.
Apoi este foarte
distractiv sa vorbesti despre cele mai bune ascunzatori si metode de camuflaj
si cum animalele se pot apara de pradatori.
3.3 Poti sa le vezi ?
20 de obiecte
trebuiesc asezate intr-o incapere astfel incat ele sa fie dificil vizibile dar
expuse la vedere (de ex o bucata de ceolofan pe o oglinda etc). Copiilor li se da
o lisa cu obiectele in cauza pe care ei trebuie sa le identifice din vedere,
scriind in dreptul fiecaruia unde anume l-a vazut, fara insa a atinge
obiectele…Se da timp de lucru 20 de min, dupa care cel care a identificat
corect cel mai mare numar de obiecte e considerat castigator.
3.4 Gaseste directia
Un drum este
desenat pe jos, cu linii drepte, curbe, ace de par, si treceri la nivel cu
cale ferata. Fiecare jucator este lasat mai intai sa studieze drumul timp de
5-10 min, dupa care sunt legati pe rand la ochi si trebuie sa parcurga corect
cat mai mult din drum, luand curbele corect, pasind peste trecerile la nivel cu
calea ferata. Cand greseste, este oprit si numele lui este marcat in locul in
care a gresit. Cel care a ajuns cel mai departe castiga.
3.5 Gaseste ruta cea mai buna
Inainte de joc se
strange un numar considerabil de harti/planuri ale orasului si orare de
autobuz/metrou/tren.
Apoi se gandesc
cateva zile pline sau rute complicate si se impart jucatorii in mici grupuri
fiecare cu harta si orarele lor.
La fiecare grup
se da o tema de ex cum ajungi din Lacul Tei in Titan in mai putin de 2 ore sau
folosind fix 3 mijloace de transport.
Jocuri educative
4.1 Alfabetul in natura
Fiecare copil
primeste o punga mare si trebuie sa gaseasca cate un obiect din natura pentru
fiecare litera din alfabet. Se va stabili evident si o limita de timp. Castiga
cel care gaseste cele mai multe obiecte.
4.2 Dupa miros
Se pregatesc
cateva cutiute mici, perforate cu gaurele in care se introduc cateve obiecte cu
mirosuri specifice: legume, fructe, pasta de dinti, vopsea etc si apoi
cutiile sunt agatate.
Fiecare copil
trece pe rand si miroase continutul scriind apoi pe hartie ce obiecte se
ascunde in cutie.
4.3 Barca naufragiata
Fiecare jucator va spune o meserie care ii vine mai repede in minte. Apoi isi
vor imagina ca se afla pe o barca ce se indreapta spre o insula pustie. Acea
barca a supraincarcata si cineva trebuie dat jos, asa ca vor incerca sa arate
cu argumente ca meseria fiecaruia e importanta pe insula pustie.
5. Jocuri de miscare
5.1 Fratii
Copii sunt
impartiti in 2 grupuri, asezati apoi in 2 cercuri concentrice, fata in fata si
tinandu-se de mana cu cel din fata lui. La primul semnal de fluier ei se
despart si la al doilea semnal cercul exterior se roteste in sensul acelor de
ceasornic iar cercul interior in sens invers. Cand conducatorul de joc
striga "Fratii" perechile trebuie sa se regaseasca, sa se ia de mana si sa
se aseze jos. Ultima pereche care ramane in picioare iese din joc.
5.2 Prinde ziarul
Copii alearga pe
marginea unui perimetru bine determinat, circular, iar in mijloc se gaseste o
foaie de ziar. La semnalul de comun convenit acestia se arunca spre foaia de
ziar pentru a vedea cine a prins bucata cea mai mare.
5.3 Bomba zburatoare
Fiecare jucator
isi apara teritoriul, delimitat egal, in parcele, una langa alta.
La semnalul comun
convenit se arunca in joc “bomba” (un balon) pe care fiecare trebuie sa il
indeparteze de pe teritoriul sau, sufland inspre el. Daca balonul cade pe una
dintre parcele, terenul sare in aer si jucatorul iese din joc.
5.4 Umple sticla
Fiecare jucator
primeste o sticla de plastic si un pahar de plastic. Jucatorii stau in dreptul
liniei de start si pun sticlele la picioare. La semnal ei alearga spre
bidonul/butoiul care se gaseste le cel putin 50 de m departare, umplu paharul
se inapoiaza cu el la sticla tinandul pe timpul drumului cu o singura mana si
il varsa in stilca. Repeta procedeul pana cand se umple sticla.
5.5 Distruge cetatea
Inca de la
inceputul jocului se alege gardianul cetatii, cetate reprezentata de un cerc cu un
pahar mare de bere in centru (gol). Ceilalti jucatori stau pe marginea cercului, unul dintre ei intra in cerc si rastoarna paharul. Ceilalti fug apoi cu totii, in afara de gardian care alearga sa puna paharul la locul lui. Apoi Gardianul
incepe sa ii caute pe cei ascunsi si odata ce vede un jucator ii striga numele
si amandoi alearga spre pahar. Daca Gardianul ajunge primul si rastoarna
paharul, celalalt jucator e facut prizonier, iar daca fugarul ajunge primul si
rastoarna paharul el se poate ascunde din nou.
Prizonierii stau
langa cerc fara sa incurce jocul si cand gardianul nu e atent pot striga
Ajutor. Oricine din cei ascunsi poate atunci sa alerge nevazut de gardian sa loveasca
paharul si atunci va salva unul dintre prizonieri. Prizonierii trebuiesc
eliberati in ordinea in care au fost prinsi.
Doar gardianul
poate pune la loc paharul dupa ce acesta e daramat si lovitura se ia in calcul
doar daca paharul e in cerc.
Gardianul nu
trebuie insa sa ramana langa cetatate ci trebuie sa ii caute pe fugarii
ascunsi.
Resurse web folosite:
http://www.netwoods.com/d-games.html#specialgames
respectiv: Games for boys by Sir Robert Baden-Powell
http://membres.lycos.fr/scoutcluj/cuprins.php?s=jocuri&t=miscare
http://students.usm.maine.edu/kristin.reed/happy_kids_trans.gif
http://blog.proporta.com/wp-content/uploads/2009/02/metal-bell-alarm-clock-15574192307.jpg
http://blog.proporta.com/wp-content/uploads/2009/02/metal-bell-alarm-clock-15574192307.jpg
http://www.scout.org/en/about_scouting/the_youth_programme/environment/
scenes_centres/naesbycentret/games>
http://www.sanderscandy.com/images/22792ChocolateBumpyCake.jpg
http://mascot.crystalxp.net/png/eroik-fantaisy-bob-bomb-v2-3100.png
http://www.brightpointelite.com.au/Images/Magnetic%20Island%20Bus%20Timetable.jpg
http://onwardstate.com/wp-content/uploads/2008/12/water_bottle-300x300.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3085/2357135650_b015872032.jpg
http://mascot.crystalxp.net/png/eroik-fantaisy-bob-bomb-v2-3100.png
https://www.bridgeport.edu/Images/finaid/abc_of_graduate_aid.jpg
0 comments:
Trimiteți un comentariu