vineri, 27 martie 2020

Jurnal de coronavirus. Autoizolare Z11. Despre viitorul incert


Am numarat in jurul meu si cunosc in mod direct in cercul strans de prieteni cel putin 6 persoane care lucrau in domenii afectate acum in mod direct de pandemie (turism) sau in mod indirect datorita suspendarii prin ordonanta militara a activitatii afacerilor si serviciilor in domenii neesentiale. Lucrez intr-o firma ce ofera un anumit tip de servicii catre clienti de pe toate cele 5 continente. Si aici unele proiecte au nevoie de mai multi oameni, pe altele, activitatea s-a redus la jumatate. Pe durata scurta nu vor exista mari schimbari, desi sunt fabrici specializate pe productia de ventilatoare medicale, de exemplu, care fac angajari masive. In rest va fi in principal doar variatie de volum. Un volum mai mare in anumite parti, unul mai mic in altele. Insa daca limitarea dreptului la libera circulatie se prelungeste, domeniile care sunt acum suprasolicitate, vor incepe sa faca angajari masiv. 

Va creste cererea pentru media content moderation (daca oamenii stau acasa pun cele mai cretine poze pe social media), pentru livrare la domiciliu, pentru o anumita ramura din comertul online. Va fi nevoie de o automatizare a proceselor de pregatire fizica a comenzii, vor fi implicati progrmatori, va fi proces de QA. 

Sa luam un exemplu simplu. Ieri am plasat o comanda online la un supermarket din Romania care are si doua magazine in Brasov. In aceeasi zi am fost sunata pentru confirmarea comenzii, caci punctual anumite produse nu mai erau in magazinul fizic de unde un lucrator comercial le va lua de pe raft, le va scana, ambala intr-o cutie si pregati pentru expediere. Azi am fost sunata de cineva de la acelasi magazin sa ma intrebe daca sunt acasa pentru livrare, coletul fiind gata. Pachetul a ajuns in 15 minute. Overall o experienta pozitiva ce, fara indoiala, ma va face sa comand din nou la acelasi magazin cand ni se termina proviziile. 

Acum, pentru ca magazinul sa mentina aceleasi standarde de promptitudine in situatia in care cerea va creste va avea nevoie de oameni in toate departamentele legate de online. Companiile de curierat vor avea si ele nevoie de personal suplimentar samd. Vor exista noi joburi, doar ca va dura pana cand se vor defini procesele. Si nu cred ca e vorba doar de faptul ca generatia mea nu stie sa mai aibe la fel de multa rabdare, fiind obisnuita ca lucrurile sa se miste repede, cred ca la mijloc e vorba si de faptul ca este nevoie ca insasi companiile sa aiba certitudinea directiei in care trebuie sa mearga. Si momentan singura certitudine este ca nimeni nu poate fi sigur de nimic. Si cred ca nesiguranta asta ne macina la fel de mult ca perspectiva bolii, taindu-ne de la radacina orice elan. 


Intreaga serie de postari despre epidemia de coronavirus este disponibila aici .