duminică, 3 mai 2020

Jurnal de coronavirus. Ganduri de un 1 mai intre patru pereti


Saptamana asta am fost dezorganizata si nu am reusit sa notez nimic consecvent.

Pur si simplu m-am lasat prinsa in hora proiectelor de la munca, cursuri online si Zwift si am omis scrisul. Nici nu am de gand sa ingras porcul in ajun si sa scot din joben cate ceva pentru fiecare zi. Nu e stilul meu si daca nu am scris e si un semn ca am interiorizat mai putin, sau cel putin legat de actuala pandemiei, caci altfel am luat la puricat alte lucruri din mine. 

Totusi vreau sa astern cateva lucruri. De data asta nu va fi despre cifre, va fi despre masuri. Cifrele (numarul de cazuri, numarul de decese si numarul de vindecari) s-au stabilizat in multe tari europene si au intrat chiar pe un trend descendent. Asa ca urmaritul cifrelor s-a transformat in urmaritul diverselor planuri de revenire. Iar  asta e o activitate mai placuta din punct de vedere psihologic. E mai sanatos sa te uiti inainte, decat in urma, la primavara ce a trecut pe nesimtite pe langa noi. Stiu acum fiecare copac de pe strazile din imprejurimi, caci i-am mirosit pe toti. Am privit cu inflorsesc timid magnoliile albe si apoi cele roz, intr-un speactacol efemer de cateva zile. Apoi corcodusii, iar acum a venit vremea liliacului. In curte bujorii se implinesc rotund, si ei aproape ca vestesc vara.
In schimb punctul de belvedere de pe Dealul Cetatii a ramas neschimbat
Padurile de fag nu au stat insa pe loc
Revenind la subiectul blogului, faptul ca vorbim cateva limbi straine ne ajuta sa urmarim situatia in mai multe tari europene (Franta, Italia, Spania, Germania, UK, US) . Si cum nu avem Netflix, ne petrecem serile in fata monitorului, jongland intre filmele de outdoor de la Banff  si discursurile presedintilor ori sefilor de guvern din tarile mentionate. Iar cum discursurile actuale se concentreaza pe planul de intrare in noua normalitate, cam pe asta se vor focusa si randurile mele. Cu totii privim in directia asta. Unii cu mai multa rabdare, altii cu mai putina. Unii cu mai multe sperante, altii cu retineri. Unii cu planuri, altii cu vise. Dar cu totii ne intrebam cum va fi, ce se va intampla. Nu stiu ce om politic a folosit prima oara expresia noua normalitate (eu am auzit-o la Angela Merkel), insa am vazut ca ea a fost adpotata rapid si de catre alti sefi de stat si de guvern si ii mai lipseste hastagul ca sa o viralizam. Intuiesc eu asa ca  #rezist, #StamAcasa vor fi cu toate inglobate in #NouaNormalitate.

Un alt lucru made in Gemania este formula AHA aka DIM in romana (Distanta, Igiena, Masca). Simplu si cu lipici la creier. Luati cu DIM si asortati-l cu Mona, ca ne va fi de folos in noua normalitate (sursa Ministerul Sanatatii din Germania).

Asa ca postarea de fata va fi o colectie a a masurilor planificate de fiecare tara in parte pentru intrarea in noua normalitate (aia cu masca, igiena si o anumita forma de distantare sociala).

Spania are un plan in 4 etape. Fiecare etapa va dura minim 2 saptamani (pentru ca aceasta este in fond intervalul minim in care autoritatile isi pot da seama daca masura de relaxare X (sau pachetul de mauri) duc la o crestere a numarului de cazuri sau nu.  O matematica simpla ne arata ca in cel mai bun caz tranzitia se va termina la finalul lui iunie.

Deasemenea, decizia trecerii din etapa 1 in etapa 2, sau din etapa 2 in etapa 1 (adica revenirea la niste restrictii mai mari) va fi luata regional, astfel incat fiecare zona va evolua in mod diferit. 

Franta. Cum spuneam intr-o postare anterioara, discursul timut de Macron la jumatatea lui aprilie, cand a prelungit starea de urgenta nu m-a convins, mai ales ca mi s-a parut ca a sunat ca un troc: voi cetatenii mai stati cuminti inca o luna, iar eu va promit ca dupa 15 mai incepem sa relaxam lucrurile. Si uite, avem un plan (chiar a descris un plan). Acum avem insa si detaliile planului. Cum francezii au fost cuminti, aparent prima etapa incepe mai devreme, respectiv pe 7 mai iar urmatoarea etapa, daca totul merge bine va fi pe 2 iunie

Germania (incepand din 4 mai)
- magazinele < 800 mp, librariile si magazinele de biciclete au fost redeschise
- idem si pentru saloanele de coafura si frizerie
- parcuri si locuri de joaca 
- muzee
- grupuri de maxim 5 persoane
- mici servicii religioase
- purtarea mastii este obligatorie in magazine si transportul in comun. Amenda este de 150 de euro

Pe de alta parte, ceea ce este cert este ca Maratonul de la Berlin si Oktoberfestul vor fi anulate anul acesta.

Este interesant de observat si cum se schimba mesajele pe retelele de socializare.
De la #StamAcasa in toate limbile posibile (StayHome, iorestoacasa), am trecut prin curcubeul #TotulVaFiBine (andra todo bene, todo ira bien, ca va bien aller), iar acum suntem la nivelul "doar impreuna vom invinge acest virus" (Este virus lo paramos unidos, #WirHaltenZusammen (un fel de rezistam impreuna), This virus we will stop it together, Insieme ce la faremo)

Sa speram ca expertii in comunicare au dreptate...