luni, 4 septembrie 2006

Brana Aeriana

Mai aveti vreo dilema?

Componenta echipei:

Bucuresti: Cristi (Vintila), Mike, Radu, Corina (Corinache), Cosmin (Joan), Anca
Brasov: Nae (Nycbv), Cristina (Pinguinul), Mugur (Mugur_m)
Calarasi: Octavian (Octavian67), Viorica
Sf. Gheorghe: Vancsazsolt, Nicu

Aventura incepe, cum unde daca nu in Busteni- orasul de la baza abruptului estic al Bucegilor, poarta de intrare spre locuri fermecatoare ivite totusi atat de aproape de casa. E inutila legea care sa ma tina legata de potecile marcate si in acelasi timp e fabulos sa stii ca poti imparti acelasi munte cu zeci de pantofari, manelisti si grataragii care-i invadeaza poienile la sf de saptamana si aceasta impartire sa nu te atinga pe tine. Tu de plimbi prin alte locuri mai aproape de cer pentru ca sunt mai curate, pentru ca sunt mai putin atinse de talpa bocancului si roase aproape de loc de viermele nesimtirii.

Deci aventura incepe in Busteni si ne indreptam cu totii pasii spre Caminul Alpin iar apoi pe Plaiul Munticelu. Lasam in stanga ramificatia spre Valea Alba si mai mergem pret de jumatate de ora spre cea de-a doua ramificatie spre Refugiul de la Costila (resturi de marcaj vechi BA). Urcam poteca, depasim izvorul, traversam Valcelul Policandrului si dupa un pasaj scurt si traversarea Valcelului Pietros coboram in firul accidentat al Vaii Costila.

Pe partea cealalta se gaseste refugiul Costila pazit de 2 strajeri imobili: Tancul Ascutit (chiar deasupra refugiului) si Tancul Mic.

Dupa o scurta pauza la refugiu ne reintoarcem pe firul Valcelului Pietros pe care il parcurgem cand propriu-zis pe fir, cand pe poteca ce se strecoara printre hatsurile de pe marginea valcelului. Avem in dreapta Tancul Mic, cu intrarile in trasee de catarare cotate de la 3B (Flamura Rosie si Traseul Veveritei) pana la 5A (HermannBuhl si Fisura Rasucita) iar in stanga Peretele Vulturilor.
Pe Valcelul Pietros, la baza Tancului Mic
Continuam pe valcel

Primul horn

Schimbam hornul cu marea de jnepeni
Al doilea horn
Pauza de reculegere
Pe firul secundar al Vaii Costila
Ajunsi la altitudinea de 2000 m orientarea devine dificila. Ne lasam spre vest unde intram pe un valcel secundar al Hornului Costilei care ne va conduce (mai pe fir, mai pe coamele ineierbate, paralel cu Creasta Vaii Albe) pana in Braul Mare al Costilei (Braul continua spre sud spre Valea Alba iar spre Nord, traversand amfiteatrul larg al Vaii Costila, pe sub Hornul Mare si peste Creasta "la pietris"-care se continua spre E cu creasta Costila Galbinele).

Orientandu-ne spre sud in 5 min suntem la baza Hornului lui Gelepeanu, care dupa o ascensiune usoara ne scoate in platou.
Hornul lui Gelepeanu
Din pacate am avut ghinion si de data asta caci ceata ne-a insotit de la iesirea din padure si nu am putut admira nimic si nici macar sa vedem releul de la Costila (ca atare e clar: ceata deasa pe platou).
Pe platou, in ceata
Ne reintoarcem in brau si cautam poteca spre Brana Aeriana.
Coborand spre creasta Vaii Albe
Mergem cam 50 de minute pe creasta Vaii Albe pana ajungem la altitudinea de 2000 m. Aici creasta Vaii Albe devine Creasta Vulturilor, care se lasa spre stanga, desfasurandu-se deasupra Valcelului Pietros pe care am urcat. Pentru a intra pe Brana Aeriana coboram intr-o mica sa (protejata de vant) si ne orientam brusc spre sud-est.
Tineti-va respiratia, incepe brana-se vede primul lant
Poteca se scurge un timp pe deasupra Peretelui Vulturilor (in stanga la coborare) in dreapta, pe perete fiind montate cabluri de sustinere. Pe brana exista 3 sectiuni distincte echipate cu cabluri sau lanturi de sustinere. Prima (coborare) e o inlantuire de cabluri noi care le inlocuiesc sau dubleaza pe cele vechi .
In partea de mijloc al branei
Aici se cam termina propriu-zis brana aeriana poteca strecurandu-se printre arbusti si jenepeni iar apoi intra chiar in padure unde dam la scurt timp de un ultim lant, in coborare-ultimul obstacol de pe traseu.

Terminand brana coboram prin hatasul ce strajuieste Valcelul Policandrului pana in punctul "La panda" unde se bifurca poteca spre Circurile Vaii Albe.
Punem si noi de o pauza...tot cu P incepe
Suntem deja in padure si vom cobora spre Refugiul Costila. Ajungem la izvorul de mai jos de refugiu si de aici e o formalitate pana in Plaiul Munticelul.

Grupul, "la Troita"
Cum toata lumea s-a comportat exemplar nu ne fuge gandul la acest sfarsit de tura decat la urmatoarea incursiune....in Macin !

Sa ne vedem sanatosi....
Foto by Radu

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TraseuBusteni-Plaiul Munticelu-Tancul Mic-Valcelul Pietros-Hornul lui Gelepeanu-Creasta Vaii Albe-Brana Aeriana-Valeclul Policandrului-Plaiul Munticelu.
Harta traseului (W.Kargel-Trasee alpine in Carpati)