luni, 12 februarie 2007

Curs avalanse-Plaiul Munticelu



Cele cateva randuri de mai jos au fost scrise in 2013, cu ajutorul fotografiilor si amintirilor.

"Experienta! Oricat de mult ai citi, oricate sfaturi ai primi, daca nu "calci" zapada, nu ai cum sa inveti sa o "citesti". Sa o citesti cursiv, nu silabisit, inainte sa fie prea tarziu. Gaseste-ti un tovaras de drum care "cunoaste" muntele alb, insoteste-l si invata sa-i calci pe urme." (Alexandru Floricioiu-citat preluat din prefata cartii "Zapada - formare, metamorfoza, pericole, sau tot ce trebuie sa stii despre ea" de Mihai Tanase).

Cu acest gand nobil de "a sti" am dat si noi curs invitatiei lansate pe carpati.org de Mihai Tanase care propunea un scurt atelier de prezentare a notiunilor de baza privind morfologia si transformarea zapezii.
Mihai publicase in decembrie 2006 prima carte in limba romana (cel putin din cunostintele mele) dedicata publicului larg si in special montaniarzilor (deci intr-o abordare sistematica si simplificata), in care se aborda subiectul metamorfozei zapezii in general si cel al avalanselor in particular.
O stire despre aceasta lansare de carte puteti citi aici.
Ulterior am citit alte articole si carti interesante- cea mai completa mi s-a parut cea scrisa de François Sivardière (Dans le secret des avalanches : Guide pratique pour l'estimation du risque) publicata in 2004. Poate motivul principal pentru care cartea mi-a ramas intiparita ca titlu de referinta a fost si capacitatea mea crescuta de intelegere, fiind scrisa intr-o limba straina ce imi este totusi familiara.
Si ca sa termin cu subiectul publicatii, pentru primavara aceasta, Marian Anghel scrie pe blogul sau despre o noua aparitie (un titlu in limba romana) ce va trata pe larg subiectul avalanselor- "Avalansele. Conditii. Tipuri. Riscuri", autori Anca Munteanu, Alexandru Nedelea si Narcisa Milian.

Dar in 2007 nu stiam nimic din toate acestea, iar initiativa lui Mihai Tanase mi s-a parut excelenta.
Nu mai stiu exact numarul exact de participanti, dar din fotografii au fost: Nae (nycbv), Catalin, Mugur, Octavian, Mike, Radu (si altii).

La Busteni este o vreme de vis, asa ca Radu nu pierde ocazia de a tinti sus. Macar cu aparatul, daca astazi avem ca loc de joaca padurea de deasupra Caminului Alpin.

Caraimanul intr-o zi de februarie cu tenta primavaratica
Peretele Vaii Albe si Fisura Albastra
Recunosc ca nu imi mai amintesc exact ce am discutat legat de zapada, insa retin ca a fost prima data cand am vazut un echipament complet format din sonda, lopata si DVA si cand am vazut cum acestea formeaza un tot unitar.
Imi aduc aminte ca am folosit niste aparate fabricate de PIEPS (in variantele analog si digital). Cel analog mi s-a parut greu de folosit, asta pentru ca e nevoie de ceva exercitiu. PIEPS-ul digital ce parea o "jucarie" extraordinara, este acum standardul minim folosit la noile aparate de localizare/salvare a victimelor suprinse de avalanse.

Atenti la explicatii
Incercand sa deslusim misterele PIPES-ului 
Si partea practica- cauta supravietuitorii, aici Octavian si Catalin
Echipa 2-Nae si Mugur inarmati fiecare cu cate o sonda
Si au ajuns la locul faptei
Si mai multe sonde :)