sâmbătă, 21 martie 2020

Jurnal de coronavirus. Autoizolare Z5. Work from home


Cand pronunti cuvintele magice work from home, lucrat de acasa, telemunca, te astepti sa citesti sfaturi despre cum sa separi timpul de munca de cel liber. Dar randurile de mai jos sunt departe de asta. Pentru ca eu sunt la ani lumina de idealul de work from home. Ieri, venise Radu sa imi ceara sfaturi, ca unui om cu experienta, caci se presupune ca dupa 4 ani am o rutina (si o disciplina) de invidiat. 
Configuratia mea minimalista de WFH
Singurul lucru pe care il pot trece cu plus este ca, de regula, nu amestec timpul de lucrat cu cel liber. Adica atunci cand inchid VPN-ul, chiar termin munca. De regula apoi ies din casa si e deci usor sa separ lucrurile. Insa chiar si daca raman acasa, nu mai fac alte activitati pentru munca. Dar si asta este posibil pentru ca am un program relativ fix. Daca as lucra project based sau ca free lancer, ar fi haos complet. Ma stiu doar foarte bine. 

La minusuri avem de bifat multe: nu imi iau pauzele regulat, mananc in fata calculatorului (da uneori chiar rezolvand lucruri pentru munca) si fac abuz de mesagerie. Insa asta cu mesageria e parte din munca mea si chiar e legata de munca si nu barfe si discutii inutile. 

Asa ca pare usor incredibil cum am reusit sa rafinez tot acest haos in 4 ani si sa il fac sa functioneze in favoarea mea. Pentru ca eu sunt infinit mai productiva acasa decat la birou. Sunt cumva curioasa sa vorbesc si cu colegii mei dupa 1-2 luni si sa vad daca situatia e la fel si la ei sau nu. Un motiv pentru productivitate este faptul ca ai control total asupra lucrurilor care te perturba (zgomotul de fond inerent in orice open space, discutiile din jur si intrebarile colegilor). Lucrand de acasa e simplu. Ai nevoie sa te concentrezi la ceva, schimbi statusul mesageriei astfel incat sa nu mai intre nici mailuri, nici notificari, nici nimic si iti faci treaba. Astfel iti poti urma cu usurinta firul logic, fara a fi nevoit sa o iei de 10 ori de la capat. 

Telefonul, youtube-ul sau netflix-ul nu sunt niciodata o piatra de incercare pentru mine pentru ca de regula am o lista mult prea lunga de chestii de facut si timp limitat, iar in 4 ani nu am ajuns la performanta de a ma plictisi. Tot ce trebuie sa fac e sa prioritizez activitatile din lista, nimic mai mult. Si cred ca niciodata, la niciun loc de munca nu m-am plictisit. Nici macar in Germania, unde nu era mare lucru de facut, nu am reusit performanta asta. Daca nu era de munca, deschideam cartile de germana si buchiseam pentru cursuri. E adevarat ca totusi, joburile mele mi-au oferit mereu un echilibru intre activitatile solitare si interactiunea cu oamenii (colegii sau clientii) asa ca reusesc sa imi iau zilnic doza din fiecare parte si sa echilibrez cumva lucrurile. Asa ca desi sunt angajat fericit, nu m-am laudat vreodata cu abilitatile mele de work from home. Si nici nu cred ca exista o reteta universal valabila. Sunt doar multe iteratii, teste, ajustari, pana cand la un moment dat gasesti combinatia care functioneaza pentru tine.


Intreaga serie de postari despre epidemia de coronavirus este disponibila aici .