duminică, 26 septembrie 2021

Tour du Mont Blanc by bike. De la planificare la punere in practica


In zona Mont Blancului am fost pana acum de 2 ori, de ambele dati echipati cu coltari, piolet, coarda si tot echipamentul necesar turelor pe ghetar. Alpinsim, trekking, alergare, toate aveau sens in mintea mea, nu insa si mtb-ul. Asta pana cand, pe bikepacking.com am gasit o ruta numita Tour du Mont Blanc. Cu mult, foarte mult single track si cu o dificultate de 9.5 din 10 si asta nu datorita lungimii, altitudinii, sau a lipsei infrastructurii turistice ori punctelor de alimentare, cat mai ales datorita terenului. Astfel incat, daca e cineva interesat de o parcurgere a buclei pe MTB, voi lasa mai jos cateva informatii (sper eu) folositoare.

Acces

Cel mai simplu acces ar fi Bucuresti-Milano zbor low cost, Milano-Chamonix cu Flixbus, 14 euro, bicicleta impachetata cat mai compact in cutie de carton/ husa.

Perioada optima

Cea mai buna perioada de mers este in afara sezonului turistic (iunie sau septembrie, insa atentie, in iunie poate fi inca zapada in pasuri). In sezon este de evitat, pentru ca sunt foarte multi oameni pe poteci si nu este placut pentru niciuna dintre parti. Refugiile sunt de regula deschise pana la final de septembrie.

Singurul aspect pozitiv daca mergeti in sezon este acela ca va puteti folosi de instalatiile pe cablu pentru a fenta anumite urcari (de exemplu cea spre Col de Balme) sau cea din Val Veny/ (Courmayeur) spre Col  Chécrouit.

Durata

Aveti nevoie de o fereastra de 3-5 zile de vreme buna (noi am inchis bucla in 3 zile si jumatate, se poate inchide si in 3 zile).

Sensul de parcurgere

Sensul potrivit de parcurgere (luand in considerare urcarile in pasuri, drumurile de acces spre pasuri etc) este sensul acelor de ceasornic. In acest mod, in anumite situatii veti avea drumuri care urca pana la 2000 m si coborari pe poteci, ori urcusuri scurte si infipte la deal, continuate cu coborari lungi la vale. Insa oricum, veti cara/ impinge mult timp bicicleta si la deal, dar si la vale.

Fast and light

Nu pot sa subliniez cat de important este sa aveti cat mai putine bagaje cu voi. Fie ca alegeti sa dormiti la refugii sau in Courmayeur si Chamonix, fie ca gasiti alte solutii (atentie campatul nu este permis, bivuacul este tolerat de la apus la rasarit, insa fiti cat se poate de discreti cu locurile pe care vi le alegeti), luati la voi doar strictul necesar, un rand se haine pe voi si unul de dormit, nu carati manacare si apa inutil pentru ca gasiti peste tot (daca sunteti obisnuiti cu apa din Carpati, nu aveti nevoie de filtru de apa nici in Alpi).
Bagajul de pe bicicleta lui Radu

Cazare/ inscriere intr-un club alpin

Daca planuiti sa stati mai multe zile in zona Alpilor merita sa va inscrieti intr-un club alpin (italian, francez, elvetian) pentru a beneficia de tarife reduse de cazare la cabane si un bagaj cat mai usor (exista si alte avantaje). Verificati insa inainte daca refugiile la care vreti sa va cazati sunt refugii private sau au parteneriate cu cluburile alpine europene.

Date si roaming

Aveti grija cu datele de mobil in Elvetia.Cel mai bine este sa va activati o extraoptiune cu ceva internet in Elvetia (regulile accesului internet in SEE nu se aplica si in Elvetia si tarifele fara plan tarifar activat sunt piperate).

Puncte de alimentare/ realimentare

Etape si posibilitati de simplificare a traseului (parcurgere in sensul acelor de ceasornic)

Recomand sa incepeti in Champex-Lac deoarece portiunea Champex Lac- Courmayeur-Chamonix este cea mai spectaculoasa. In plus portiunea dintre Col du Forclaz si La Poya este grea din punct de vedere fizic (mult push/carry bike la deal si poteca tehnica la coborare).

Champex Lac-La Fouly-drumuri si poteci.  Se poate urma la fel de bine si soseaua asfaltata, pentru a economisi energie.
Champex-Lac

La Fouly- Col du Grand Ferret - Courmayeur. Initial asfalt pana cand traversati un fir de apa numit Dranse de Ferret, ulterior un drum forestier abrupt dar ciclabil care urca pana la 2050 m unde se gaseste si un Gite d'etape (refugiu cu gardian). De aici poteca larga intr-o urcare usoara, pe curba de nivel, ciclabila in proportie de 75-90% in Col du Grand Ferret. Pasul este pe granita dintre Elvetia si Italia. Coborarea spre Val Ferret/ Courmayeur (cu trecere pe la Riffugio Elena) este destul de tehnica, cu foarte multe dale de piatra (usor ascutite) amplasate transversal, pentru a consolida poteca. De la refugiu poteca devine mai rulabila.  In capatul Val Ferret (zona se numeste Arrona) aveti si prima optiune de a simplifica ruta, respectiv, in loc de a urca din nou la 2000 m (push bike) pe versantul stang orografic, puteti urma asfaltul in coborare continua pana in Courmayeur.
Col du Grand Ferret in lumina apusului

Sectiunea Arrona-Courmayeur

Courmayeur-Col de la Siegne urcare abrupta pe asfalt, urcari abrupte pe drumuri de pietris, poteca larga cu portiuni de push bike si portiuni rulabile, coborare pe poteca pana in Val Veny, drum forestier bun pana in Taz Blanche (trecand pe la refugiul Elisabetta), poteca larga partial ciclabila pana in Col de la Seigne.

Din Courmayeur, traseul urca initial pe asfalt si apoi pe drumuri forestiere abrupte/ partii pe timp de iarna spre Col Checrouit. In sezon puteti urca cu instalatiile. Lacurile de pe harta (Checrouit si Lac des Vesses) nu prezinta niciun interes, dar perspectivele pe care le aveti  spre Mont Blanc, Grande Jorasse si Peuterey merita efortul/banii. Din pas urmeaza o coborare partial ciclabila spre Val Veny, unde puteti ajunge si pe asfalt venind din Courmayeur si ignorand Col Checrouit. Din capatul vaii (Val Veny) aveti un drum bun, ciclabil ce urca mai sus de refugiul Elisabetta. Drumul se continua cu o poteca larga, partial ciclabila, care va urca cu usurinta in Col de la Seigne (granita cu Franta).
In zona Lac des Vesses, cu vedere directa spre Mont Blanc 

Col de la Seigne-Le Houches. Initial o coborare superba pe un single trail, apoi asfalt in fundul vaii, hike a bike spre Col de la croix du bonhomme/ Col du bonhomme, mult drum forestier spre Les Houches, asfalt in localitate.

Poteca ce coboara din Col de la Seigne pe partea franceza a fost pentru mine cea mai frumoasa coborare din tot turul, de flow, perfect ciclabila. In fundul vaii sunt cativa kilometri de asfalt. In Les Chapieux  exista o cafenea care oferea si cazare si loc de camping plus un magazin - cafenea-pizzerie, care de la ora 12 serveste pizza, in rest are de vanzare produse locale precum branaza, dulceata, miere, insa gasiti si paine, orez, conserve si dulciuri cat pentru o mica aprovizionare. Accepta doar cash, dar deja sunteti in partea franceza si platiti cu euro.

Din Les Chapieux ruta urca pe ceva poteci cu potential de push bike. Noi am ales insa sa urcam 200 m pe asfalt si sa facem jonctiunea cu trackul undeva la 1750 m. De aici urmeaza 600m de hike a bike (cu cateva portiuni scurte unde se poate sta pe bicicleta) pana la refugiul Croix du Bonhomme. La refugiu se serveste mancare.

Din pasul de la refugiu, legatura cu Col du Bonhomme este lenta, poteca, desi in coborare, fiind foarte accidentata cu multi bolovani mici si mari, chiar si Radu a stat sub 10% din timp pe bicicleta.

Coborarea din Col du Bonhomme nu e nici ea simpla, poteca ingusta, pietris etc. Lucrurile se simplifica de la 1700 m in jos unde poteca devine ciclabila (revin dalele de piatra transversale) si apoi se transforma in drum pana in Les Houches unde gasiti toata infrastructura turistica necesara (restaurante, supermarketuri,farmacie,magazine articole sportive, campinguri, cazari).
Col de la Seigne

Les Houches-Col de Voza-Chamonix

Segmentul incepe promitator, cu ceva asfalt, insa urcarea spre Col de Voza are niste portiuni neasfaltate si destul de abrupte, care noua nu ne-au iesit integral pe bicicleta. In Col de Voza sunt ceva mici localuri si statie pentru Tramway du Mont Blanc. De altfel intreaga portiune Les Houches-Chamonix se simte destul de "in civilizatie". Coborarea in Chamonix merge pe un fost traseu de downhill pe care noi l-am gasit cuprins de un noroi de nedescris, desi nu mai plouase de ceva vreme. Recomand sa alegeti partia daca situatia este noroioasa.
In Col de Voza

Chamonix- Col de Forclaz- Champex

Ultima portiune a circuitului e ceva ce nu sunt sigura ca as mai repeta (sau eventual m-as opri in Col de Forclaz). Pe de-o parte pentru ca odata ce te departezi de zona cu Chamonix peisajul nu mai este atat de spectaculos. Pe de alta parte, pentru ca portiunea Col de Forclaz-Champex nu e foarte prietenoasa pe bicicleta, cu atat mai putin pe un hardtail.

Chamonix-La Tour poate fi parcurs pe asfalt daca nu doriti poteca. In Argentiere este supermarket si ultima sursa de aprovizionare mai mare pana in Champex-Lac. Din La Tour incepe un drum de jeep/ partie de schi spre Col de Balme. Urcarea e deservita si de instalatii pe cabu, care sunt insa inchise in extra-sezon. Prima portiunea (pana la statia intermediara) este si cea mai abrupta, 2 km cu 17% mediu (segment strava) pe ceva similar cu Drumul Rosu/ Drumul de Vara.

In Col de Balme  / Croix de Fer exista un refugiu care serveste si mancare.

De aici incepe o coborare frumoasa spre Trient unde putem reintalni asfaltul.
Trient are legaturi cu Martigny (autobuz cu suporti de bicicleta in cazul in care vreti sa terminati bucla aici sau sa legati Trient-Martigny-Champex-Lac cu autobuzul dotat cu suport de bicicleta (recomand varianta asta daca aveti nevoie de o zi de pauza, pentru ca asta e portiunea cea mai putin spectaculoasa a traseului)).

Din Trient puteti urma poteca/ drumul (precum in ruta originala) sau asfaltul (cum am facut noi) pana in Col de Forclaz. Si acolo sunt ceva magazine/ cazari. Din pas, parasiti imediat asfaltul si intrati pe o poteca ce merge prin paduri de conifere spre Alp Bovine. Aici am facut mult, foarte mult push si carry bike din cauza radacinilor proeminente si a pietrelor. Nici coborarea din Alp Bovine nu a fost mai simpla. Initial ciclabila, devine din ce in ce mai tehnica pe masura ce pierdem diferenta de nivel pana ce sfarseste intr-o retea de drumuri forestiere ce va va conduce spre Champex-Lac si unde practic incheiati bucla.
Urcand spre Col de Balme

Resurse utile

Ruta de pe Bikepacking.com https://bikepacking.com/routes/tour-du-mont-blanc/ (cititi si comentariile)

O harta interactiva cu toate refugiile de pe traseu. Puteti da click pe oricare din refugii pentru a afla mai multe informatii utile

Un alt site pentru a verifica disponibilitatea refugiilor de pe traseu